Nagyjából változatlan évszázadok, falusi élet jellemző Indiában és lassú korszerűsítés. A motorok és kisteherautók most jelennek meg a kerékpárok és ökrös szekerek mellett.

Több mint 32000 falu villamosítás hiányában szenved, ez különös aggodalomra ad okot. Még azok a falvak is, amelyek hozzáférnek a hálózathoz, ott is áramkimaradások jelentik a gyakori frusztrációt.

A napsütötte Rajasthan, ahol Ajaita Shah dolgozik, ezen szeretne változtatni. A 29 éves Cleantech vállalkozó arra törekszik, hogy a napelemes világítási megoldások megvalósuljanak, a legszegényebb polgárok számára.

A tiszta energia az alap ami szükséges, mielőtt bármely más szolgáltatást bevezetnének, nyilatkozta Shah, aki New York-i emigráns szülők gyermeke Rajasthanból. A fogyasztó azonnal érzékeli a jutalmat, nyilatkozta: "Fény lesz, ahol nincs fény, teljesítmény lesz, ahol nincs áram, az emberek vágyai azonnal teljesülnek."

A mai napig, a Frontier Markets 20.000 db nulla szén-dioxid kibocsátású világító egységet telepített 185 kiskereskedelmi ponton. Alacsony költségű napelemes lámpák és fáklyák tartalmazzák a legtöbb cég értékesítéseit, bár a termékskála magában foglalja a kifinomult otthoni világítási rendszereket, és még a közvilágítást is.

A Napelemek nem újak Indiában. A legtöbb napenergia gyártónak nincs Indiában kapacitásuk és a tudás hozzáférés nehezen elérhető a szektorban, azt mondják: "A kiskereskedő vagy a forgalmazó még ma sem tudja, hogy az ügyfelek fontosak. Ők csak a termékek dömpingjét hajtják a piacon."

 

Shah az alapító saját betekintést enged India alacsony jövedelmű piacára. Frissen diplomázott az USA-ban, Indiába költözött dolgozni az ország gyorsan bővülő mikrofinanszírozási iparágába. "Éltem Jharkhand-ba, Orissa-ba, Bihar-ba, Andhra Pradesh-ba, Karnataka-ban, tényleg próbáltam kideríteni, hogyan a falusiak mit gondolnak", nyilatkozta Shah, akit nemrég neveztek a Forbes magazin társadalmi vállalkozók listájára.

Hatalmas mérete van Indiának alacsony jövedelmű fogyasztókkal - az összes háztartás kb. 114 millió. Tehát, ha Frontier Markets belép egy új területre, akkor a kutatók a földre rakják a saját notebookjaikat, felmérési lapokat készítenek, fókuszcsoportos anyagokat és így tovább. A kérdés: "Ha lenne öt rúpiád, mi lenne az első dolog, amit költenél?" Ezzel a részletességgel akarja felmérni az igényeket Shah 16 körzetben Rajasthan-ban ahol a Frontier Markets működik.

Shah talán tudja, kik az ő alacsony jövedelmű ügyfelei, és milyen energiaszükségletei vannak, de a nehéz kérdés, hogy hogyan lehet megnyerni őket, hogy a megfelelő termékeket vásárolják. A legtöbb esetben a vállalatok kezelik az úgynevezett "utolsó mérföld" problémáját léteznek pl. vándor értékesítők. Alapvetően valaki egy hátizsákkal jár-kel, házról házra és eladja a terméket, ahogy Shah mondja. Ez sem nem skálázható, sem nem fenntartható.

Ehelyett a Frontier Markets úgy döntött, hogy működjenek együtt a meglévő kiskereskedők a cél közösségekben, amely üzlet-tulajdonosok termékeit hitelre megvásárolhatják. "Lényegében, átalakításba kezdtünk a meglévő tégla-és habarcs boltokban, hogy felhasználják napelem segítségével a napenergiát.", mondja Shah. A Frontier Markets hat darab ügyfélszolgálati központot hozott létre, minden közeli közösségben, ahol működnek.

"Ha ül Delhiben egy személy, aki megvett egy terméket Rajasthan faluban, hogyan fogja cserélni a terméket, ha elromlott? Hogy oldod meg Te és, hogy oldja meg ő" kérdezi. "Az eladás utáni szolgáltatás nagyon fontos, mert felelősséggel kell legyen, amit eladott."

Az ár nagyon fontos amikor eladja az alacsony jövedelmű közösségeknek - ez nagyon kritikus. A fizetésimérleget figyelembe véve a fogyasztók jellemzően kevesebbet költenek, mint 3453 indiai rúpia (£ 34) az árukra és szolgáltatásokra havonta. Shah: a napelem napenergia lámpák kiskereskedelmi ára 645 rúpia (£ 6). Ez csak arról szól, hogy megfizethető. A mintegy 6000 rúpiás (£ 59) Pico otthoni világítás egységek valószínűleg már nem, a drágasága miatt. Mert ezeket a nagyobb értékű termékeket, Shah azt gondolja, hogy egy alacsony kamatozású hitel lehetőséggel elérhető áron tudnák kínálni non-profit vagy mikrofinanszírozási partnerrel a jövőben. Így a napelemek is tért hódítanának.

Megtámadja azt az általános elképzelést, hogy a piramis alján nincs vásárlóerő, de. "Van pénz", Shah ragaszkodik hozzá, (bár nem túl sok). "De ők a legkegyetlenebb fogyasztók a Földön, mert van egy alternatív költség, ahol sok pénz megy el."

A kulcs a fizetési hajlandóság, folytatja. E célból Frontier Markets nemrég létre hozott  partnereként az International Finance Corporation-el egy figyelemfelkeltő kampányt a napenergia, napelem előnyeiről. A nyilvánosság és az IFC Lighting ázsiai kezdeményezés, amelynek célja, hogy a napelemes világítás 400 millió indiai háztartásba megvalósuljon. Ez egy ambiciózus cél.

Tovább a GreenSys Electric napelem főoldalra.