150 MW napenergia-fejlesztés Afrikában

A Yingli Green Energy a világ egyik vezető napelem paneleket gyártó és fejlesztő cége bejelentette, hogy egy vegyesvállalat keretében naperőművet fog fejleszteni Afrikában, a  Namene Energy Internationallal, akik egy megújuló energiával foglalkozó cég – közösen egy 100 MW-os napenergia parkot és 50 MW-os háztetőre telepített rendszert tervez Ghánában.

Tovább a teljes napelem cikkhez.

Ha napelem rendszert akar cégének vagy közületi érdekeltsége van: napelem pályázat

 

0 Tovább

Napelem rendszer, 7000W


Ha napelemet szeretne keresse a GreenSys Electric Kft.-t, minőségi napelemes rendszerek!

További információ a napelem weboldalon.

Ossza meg, segítse a napelemek terjedését. Köszönjük.

 

0 Tovább

A Solar Impulse sikere és az ABB

2015. június 29. – Ismét útnak indult a Solar Impulse (SI), a világrekordra készülő napelemes repülőgép, a gép egyik pilótájával, André Borschberggel a pilótafülkében, hogy folytassa a világkörüli repülőút legnehezebb, a kínai Nanking, és

Hawaii közötti szakaszát a Csendes-óceán felett.
Ez a szakasz a kizárólag  napenergiát felhasználó repülés leghosszabb, első óceán feletti, felfedező etapjának indult. A Hawaii elérését biztosító kedvező időjárás május 30-án elromlott, és mivel a hidegfront miatt túl veszélyes lett volna az óceán fölötti, öt napon át tartó, folyamatos repülőút, úgy döntöttek, hogy a gép leszáll Japánban, Nagojában, és megvárják, amíg a körülmények kedvezőbbre nem fordulnak a folytatáshoz. Ebben az etapban a napelemes repülőgép végül 44 óra 10 perc repülőidőt teljesített,maximális repülési magassága 28000 láb (8634 méter), míg a megtett távolság 2852 km volt. A rossz időjárási viszonyok miatt a Solar Impulse kénytelen volt Nagojában várakozni, hogy újra útra kelhessen Hawaiira. Ez idő alatt a mérnökök elvégeztek rajta néhány karbantartási műveletet.
Az ABB mérnökei, akik a Solar Impulse-zal való innovációs és technológiai szövetség műszaki kulcsfigurái.

A Solar Impulse 2 felszállásra kész a kínai Nanking repülőterén. Copyright:Solar Impulse Pizzolante Rezo.ch
 
Nonstop repülés Hawaiiba


Az Abu-Dzabi repteréről március 9-én felszállt gép az ománi, indiai, mianmari és kínai állomások után arra készült, hogy a Kína keleti partjához közel fekvő Nankingból Hawaira repüljön. Azonban a Hawaira tartó repülés idején a hideg front túl veszélyessé tette az átkelést, ezért úgy döntöttek, hogy leszállnak Nagojában (Japán), és ott várják ki, hogy az időjárás jobbra forduljon és folytatni lehessen a repülést Borschberggel a pilótafülkében, aki a Svájci Légierőnél sugárhajtóműves gépeken szerzett repülési tapasztalata mellett jóga tudására is támaszkodhat, hogy sikeresen legyőzze a több napos nonstop repülés kihívásait.
A világkerülő repülőút során az ABB és a Solar Impulse középpontba állítja a technológia és az innováció szerepét a Föld erőforrásaival kapcsolatos kihívások megoldásában, és annak bizonyítékául szolgál, hogy a megújuló energiaforrások – így a napenergia hatékony hasznosítása –, kulcsfontosságú eleme lehet azon törekvéseinknek, hogy a világ abba az irányba fejlődjön, hogy az ne járjon együtt véges erőforrásainak felélésével.
Minden egyes állomás kiváló lehetőséget kínál arra, hogy az ABB felhívja a figyelmet a cégcsoport jelenlétére azokban az országokban, amelyeket a Solar Impulse útja során érint. Így például, hogy az ABB Indiában és Mianmarban támogatja a vidék villamosítását, szponzorálja a hallgatók gyakornoki képzését Ománban, és szerepet vállal azokban a kínai törekvésekben, hogy az elsivatagosodás megfékezésével és a szűkös vízkészletekkel való gazdálkodással elősegítse a gazdasági növekedést és védje a természetet.
 
Az ABB bejelentette, hogy partneri kapcsolatot létesít a Pact Myanmar nevű nonprofit szervetettel. A két fél célja, hogy napenergia segítségével villamos árammal lássanak el egy falut Mianmárban, ahol az ABB 2014-ben nyitotta meg irodáját. Az ABB hamarosan világítást biztosít Yay Htwet Gyi-ben, a Mandalay közeli kis faluban. Az elektromosság bevezetése révén javulnak az életkörülmények és szebb jövő várhat sok száz fiatal gyerekre is. ABB fotó/Mick Ryan
 

‘A kapcsolat a Solar Impulse és az ABB között’
Tamara Tursijan, a gép felfújható, mobil hangárjáért és a földi irányító rendszerért felelős üzemeltető (földi kiszolgáló) mérnöke, aki azért felel, hogy a Solar Impulse mobil hangárja készen álljon, amikor a gép megérkezik olyan helyszínre, ahol állandó létesítmény nem áll rendelkezésre, mint például a mianmari Mandalay-ben. Ő telepítette az ABB berendezéseit, amelyek megnövelik a rendszerek megbízhatóságát a szűkös energiaforrással rendelkező térségekben.
 
„Egyfajta összekötő vagyok a Solar Impulse és az ABB között” – mondja. „Ha a Solar Impulse-zal valamilyen probléma adódik, amelyet nem tudnak egyedül megoldani, engem kérnek meg, találjam meg a megfelelő szakértelmet vagy alkatrészt az ABB-nél, ami az egész folyamatot leegyszerűsíti számukra.”
Míg Tursijana Solar Impulse-zal együtt utazik, Nicolas Loretan és Stevan Marinkovic mérnökök a csapat svájci Payerne-ben lévő bázisára települtek. A háttérben azon dolgoznak, hogy a fedélzeti berendezések rendeltetésszerűen működjenek.
Loretan, aki április 30-án visszatért a mindennapi munkájához az ABB észak-svájci vontatási átalakító gyárába, fontos teszteket végzett a berendezéseken, hogy biztonságosan működjenek az utazás extrém körülményei között, ahol a hőmérséklet az arab-sivatagi +50 Celsius-foktól a fagypont alattiig terjed a 30 000 láb fölötti, a Mount Everestnél is nagyobb magasságon.
 
Extrém helyzetek kezelése

„Fontos volt, hogy rendszeres párbeszéd legyen a különböző csapatokban dolgozó kollégák között, hogy egyesítsük a know-how-t, még a repülő elektromos rendszerén túlit is” – mondja Loretan. „Elengedhetetlen, hogy pontosan megértsük az összes igényt, amely a Föld körüli úttal kapcsolatban felmerülhet”.
Marinkovic, az ABB kutatója, aki az ABB magas feszültségű termékeihez készülő szenzorok fejlesztését végzi, egy DC-DC töltőmegoldást dolgozott ki, olyan készüléket, amely egy high-tech autógenerátorhoz hasonlít.
Ez a Solar Impulse akkumulátorait feltöltött állapotban tartja, és egyben tartalmaz egy riasztó rendszert is, amely képes felismerni a hibát, így biztosítva, hogy a csapat gyorsan tudjon reagálni, és ki tudja javítani a hirtelen felmerülő problémákat annak érdekében, hogy az út a terv szerint folytatódhasson.
„A legnagyobb kihívás az volt, hogy a repüléshez időre elkészüljön, és biztonságosan le tudjuk tesztelni” – mondja Marinkovic. „Rendszerint a kutatás-fejlesztés során a tudósnak van második vagy harmadik esélye is, hogy valamit megfelelően elkészítsen. Itt csak egy volt.”
Az ABB (www.abb.com) a világ vezető vállalata az energetika és az automatizálás területén. Korszerű megoldásaival lehetővé teszi a közüzemi szolgáltató, ipari, szállítmányozási és infrastruktúra-kezelő ügyfeleinek, hogy növeljék termelékenységüket, miközben csökkentik a környezeti ártalmakat. Az ABB csoport a világ közel 100 országában van jelen, és kb. 140.000 alkalmazottat foglalkoztat. Magyarországi vállalata, az ABB Kft. 1991-ben alakult, és azóta az egyik vezető szállítóként van jelen a hazai közmű-, valamint energiaszektorban.

forrás: abb.hu

0 Tovább

A Tesla után a Samsung is…

A megújuló energiát használó háztartások legérzékenyebb pontja eddig az energiatárolás volt. Aztán a Tesla néhány hete bemutatta a megoldást: a Powerwallt. És bár a háztartási méretű akkumulátortelep árcédulája miatt továbbra is akadnak fanyalgók, a falra szerelhető, kompakt eszköz hétköznapi létjogosultságát most a dél-koreai globál cég is visszaigazolja. Aki ilyet szerel a garázsába, az este is nyugodtan használhatja a napenergiát.
Új lakossági energiatároló rendszereket mutatott be a Samsung SDI a müncheni Intersolar Europe 2015 kiállításon. A lítium-ion akkumulátorok elve szerint épített két új eszköztípus 5,5, illetve 8 kWh teljesítményű. Külön márkanevük és a fogyasztói áruk egyelőre még nem ismert, de az már igen, hogy a gyártó alapból 10 év teljesítési, illetve 5 év termékgaranciát vállal az újdonságaira.

A dél-koreaiak nem véletlenül Németországban debütáltak a háztartási energiatároló rendszereikkel: az energetikailag is egyre inkább önellátásra felkészülő okosotthonok térnyerése ugyanis éppen Németországban szembetűnő. Mintegy kétmillió háztetőn termelnek már áramot a kisebb-nagyobb napelem panelek és rendszerek, így a napenergia eltárolására képes eszközök iránt vélhetően itt kelthető fel a legkönnyebben a piaci érdeklődés, a szükséges kereslet.
Az ilyen kompakt telepek jelentősége abból ered, hogy Németországban a termelési csúcsidőben (jellemzően a déli órákban) a napenergia-termelés már képes az egész ország energiarendszerében “rengéseket” előidézni, így az otthoni akkumulátorok előnye voltaképpen kettős: ezek a rendszerek a visszatáplálással nem terhelik a hálózatokat, és a tulajdonos valójában önellátásra rendezkedhet be, mivel a csúcsidőben termelt energia eltárolásával este sem a hálózatról vételezi a fogyasztásához szükséges villamos energiát, hanem abból az “éléstárból”, ahova a saját termését pakolta.
Így válik megoldhatóvá az a tavaly szeptemberben L. Simon László által ismertetett kormányzati probléma is, mely szerint azért nem lehet nap- és szélerőművekre alapozni Magyarországon, mert áramra éjszaka is szükség van, valamint akkor is, amikor nem fúj a szél. (Az államtitkár sokat idézett logikáját meghazudtolva azonban idehaza is terjedni kezdtek azok a műszaki és pénzügyi konstrukciók, melyek azt bizonyítják, hogy mindenféle állami támogatás nélkül lehetséges az önálló energiatermelés és a túlzott energiafüggőség felszámolása.)
Tesla, Samsung, Mercedes stb.

A Samsung Münchenben bemutatott lakóházi akkumulátorai falra is, földre is szerelhetők (mivel lapos, a falra szerelési opció nyilvánvalóan helytakarékosabb megoldást eredményez – ezért is, hogy a Tesla eleve csak erre a megoldásra készült). És bár a távol-keleti akkuk formailag nem hajaznak a Tesla által bemutatott, 100 kilós Powewallra (vagy a kistestvérére, a Powerpackra), funkcionálisan pontosan ugyanarra valók, mint az amerikai “rokon”.

Az irány egyértelműen jónak tűnik: a Tesla és a Samsung mellett néhány napja a Mercedes is hasonló bejelentést tett. A német autógyártó egy olyan, saját fejlesztésű rendszert mutatott be, amelyben egyenként 2,5 kWh teljesítményű energiacellák találhatók, de melyből akár 8 darabot is össze lehet kapcsolni, s így még a háztartási méretre nézve is igen jelentősnek számító, 20 kWh teljesítményű energiatároló egységet lehet kialakítani.
A lakóházak energiaigénye mellett egyre inkább előtérbe kerül, hogy az elektromos és hibrid-elektromos járművek fokozatos térnyerése csak ráerősít a háztartási méretben megtermelt, zöld villamos energia eltárolhatóságára, mivel így egy ilyen rendszer a villanyautót is képes ingyen “üzemanyaghoz” juttatni. Azonban ez a fajta, összekapcsolható, igény szerint bővíthető akkumulátoros technológia másféle hasznosítási lehetőségek előtt is megnyitja a kaput: lehetővé teszi például, hogy azok a vállalkozások, melyek nem tudnak saját erőből a maguk számára elegendő megújuló energiát termelni, éjszaka, amikor olcsóbb az áram, megvegyék és eltárolják azt – hogy aztán akkor használják fel, amikor arra szükségük van.

A Cleantehnica szerint az energiatárolás új korszakba lépése egyre erősebben visszahangzó hír a világban, és az új területre várhatóan az összes fontos iparági szereplő belép majd. A “játékba” elsőként berobbanó Tesla a Powerwalljával máris sikeres, mert bár a trendi akkumulátorait meglehetősen borsos áron tette ki az ablakba, máris évekre előre megvan rá a kellő megrendelés. Kérdés azonban, hogy a piac, a fogyasztók tömegesen mikor, és hogyan reagálnak majd az új eszköz beszerezhetőségére, pláne, ha a napelem rendszerek ára a továbbiakban is csökkenni fog – ahogy azt legutóbb a Canadaian Solarra hivatkozva meg is írtuk. Ha drasztikus keresletnövekedés lesz, a prognózisok gyors árcsökkenést helyeznek kilátásba.

Mindezek a történések azon a szűrőn át is igen tanulságosak, hogy miközben a világnak nem csak a fejlettebb része (hiszen Chilétől Indiáig mindenhol előtérbe kerülnek a napenergiás beruházások) vette az olcsó napelemek kora felé az irányt, eközben Magyarország érezhetően más úton jár. Japántól Kínán és az Egyesült Államokon, illetve Dél-Afrikán át Indiáig sorolni lehetne, hogy hol hány gigawattnyi, napfényből nyert energiát terveznek beilleszteni a villamosenergia-rendszerükbe.

0 Tovább

Napelemek

blogavatar

Napelemekkel, megújuló energiával foglalkozó cikkek, érdekességek, publikálások

Utolsó kommentek